сряда, 13 октомври 2021 г.

Цитат от книгата на Неда Антонова "Съвършената. Преподобна Стойна, неканоничната светица"

 

Разговор между две души - тази на Преподобна Стойна и тази на Свети Великомъченик Георги Победоносец - от изключителната книга на Неда Антонова - "Съвършената. Преподобна Стойна, неканоничната светица":

"А какво ти стана после?"
"Каквото ще стане някога с тебе и с всички вас."
"Ще станем светци?"
"Не веднага и не едновременно, но ще станете. Всички ще станете."
"Притрябвало ми е!"
"Такъв е законът на развитието."
"Какъв такъв?"
"Като стълба. Ей го например камъка - седи си на едно място, но нито расте, нито се помръдва. До него дървото - расте, но не се движи. Под дървото - кучето, то се движи, но не може да говори. Човекът - говори, но не може да свети. Светията - свети, но не може да променя съдбата на света. И само най-горе има Един, който може всичко..."
"Ти виждал ли си Бог?"
"Само когато Му се моля."
"И как го виждаш?"
"Всеки го вижда такъв, какъвто на него му е нужен."
~
"Аз душа ли съм? Що ще рече душа?"
"Нещо като малка искра от слънцето."
"А нощем, когато слънцето го няма, аз пак ли ще бъда душа?"
"Слънцето винаги го има. Макар че невинаги го виждаме."
"Чакай! Чувам... и май разбирам... нещо за тебе... Ама ми е трудно да го изкажа... Казват ми... "Той се е превърнал в светлина, защото за кратко време, но с много вяра е преживял всички страдания, които обикновените хора биха преживели за хиляди години и стотици животи." Какво е това "страдания"?
"Ами... то е като да ядеш горчива сол."
"Без хляб?"
"Наместо хляб."
"А барем вода дават ли ти?"
"Не."
"То ще да е нещо като постене? Някои хора поп Никифор ги наказва на хляб и вода, тебе пък - само на сол."
"Не ме наказват. Аз сам си го избрах."
"И колко деня трае този пост?"
"За всеки човек е различно. Но правилото е едно за всички: докато усетиш, че горчивата сол ти е станала сладка. И оня, заради когото я ядеш, също ти е станал сладък. И ти е приятно да мислиш за него като за свой брат."
"Ти много такива братя ли имаш?"
"Много."
.......
❤ ❤ ❤





Няма коментари:

Публикуване на коментар