неделя, 7 януари 2024 г.

За стиховете на Явора Стоилова и картините на Васил Стоилов и Василия Стоилова

 Неотдавна се запознах с поезията на Явора Стоилова, родственица на великия ни поет Пейо Яворов. Във Фейсбук се сприятелихме с Явора всъщност, тъкмо на Великден 2023-та година, и оттогава поддържаме наистина топли отношения. А аз съзирам с тихо възхищение в нейното творчество подвига на една изстрадала, но съхранена до последния "атом" обич Душа! 

Явора Стоилова е оперна певица, учила в Парижката консерватория. Имала е чести изяви на сцени в Италия, също така в Германия, Франция, България...

Тя е племенница на Яворов. Име, което говори само за себе си...

Дъщеря е на художника Васил Стоилов.

И майка на отишлата си рано от този свят Василия Стоилова. Оставила за краткия си земен живот прекрасни картини също!

Явора Стоилова за мен е Герой на Духа. 

Не спира да пише, да чете, да съхранява памет, родова и не само, да участва в Яворовите дни в Чирпан, според силите и възможностите си, да подкрепя колеги, приятели и съмишленици чрез топли, искрени думи и отзиви за техни творби... 

Предстоят отново Яворови януарски дни и споделям по този повод творби на Явора, на нейните най-близки родственици, както и плакат за предстоящите събития в Чирпан. С пожелание към Явора за здраве и още сбъднати и споделени творчески, красиви полети на Духа! И с обич. 

Кристина Митева 

*


ГРЕХЪТ

Защо си ме създал

двукрако същество,

о, Господи?

Бих предпочела

сребристата опашка

на русалката

или пък

белоснежните крила

на Ангела!

Но съм това, което съм,

и трябва да се примиря

със съскането на

змията

по пътя ми на Ева,

с докосването

на червея във тази

черна пръст, която

е моята земя

и даже със това,

че мога да летя

единствено

в душата си

със моите

затворени в плътта

крила,

които ми дари

за наказание.

И чувам ги как пърхат

в нощното безсъние

в неистово желание

за полет

над бездната, в която

Ти ми каза: "Не!"

Аз искам да открия

поне една звезда,

в която

хората остават -

кристално чисти -

и завинаги деца...

Дали от всички

човешки грехове

най- страшният е този

да вкусиш от дървото

на познанието

и да запалиш

атомни войни

над мирни градове

и с вируси да изгризеш

невиждащото си

съзнание?

Или пък, може би,

да се потърсиш

по- високо

от мястото, което

Бог ти отреди?


Художник - Васил Стоилов 

НОВОГОДИШНО

Един след друг

изтичат дните

през стария капчук

на времето

и пърхат птиците,

загнездени в душата

за полет неосъществим.

Пак отминаваш ти, годино,

със следи кървящи

и със безследното

от сънищата нежни,

със виното

на думите упойващи,

с вкуса горчив

на болката преглътната

и със онази дума скрита

дълбоко във сърцето,

със ключ за нея неоткрит.

Пак отминаваш ти, годино,

в дрехи овехтели

с поскъпналата доброта

на хляба

и със гнева към делници

стотинкови,

и с тихата надежда, светеща

като сълза в сърцето,

че може би започва

всичко отначало

в Новата година

със датата -

от нас сменена

в календара!...

*

НАЗДРАВИЦА

Защо сме в мрака –

виното и аз

и тихо проблясва

чашата, която

отразява живота ми?

Била ли съм пияна някога

щом чашата се вглежда

още пълна в мен?

Къде отиде

лудата ми жажда

по онова пенливо вино,

в което подскачат

нависоко стихове

и се раазискрят

златните ми сънища

над земните боклуци,

ухаещи на лук?

И аз съм трезвена

до печката,

до кухненската клада,

в която горят мечтите ми,

превърнати на кекс

и сръчно меся хляб

от белите прашинки

в душата ми

и от солта

във всекидневните сълзи,

а после много се вълнувам

от съдбите в индийските

и турски сериали.

Защо да вдигам

чашата със вино,

когато старата година

обидена си тръгва?

За новия живот

в бетонената чаша

на стаята,

в която всеки ден

по малко умира виното

в душата разредено

със все по- скъпата вода.

И в тази нощ, искряща

от звезди,

пред чашата в ръката ми,

в която

виното е живо,

аз искам да се закълна,

че делничната

трезвена жена, в която

бавно се превръщам

не мога да съм аз

и няма да съм никога!

*

Явора и нейната дъщеря - Василия 

ДЪЩЕРЯТА

Той беше

син на Бога.

Тя беше земна дъщеря

със изворни очи,

в които бълбукат

цветовете на душата.

Тя беше

моята прегръдка,

проблясването на звезда,

и люлка, залюляна

между времената.

Тя беше

пролетно разцъфване

и кратък полет

на птица, напуснала

гнездото си.

Тя беше

песента ми и шепот

на устните на

вечността.

И тя е

трепетът на светлината

в картините, в които

е вградена душата ѝ.

*

ПРОЗОРЕЦЪТ

На Василия

Не, няма да си тръгна –

вечно ще седя

на стола пред прозореца

със гълъбите на перваза

и все така ще продължавам

във всяка мъничка

троха живот,

отронена като сълза

сред храма тих на стаята

в молитвата за още време

и в спомена за онова момиче, красиво като сън,

дошло да ми

напомни за света навън

и със усмивка да отвори вратата

към вселенската градина

и от прозореца

да ми помаха,

когато аз си тръгна

с вярата, че продължавам...

*

АНГЕЛЪТ

Самотно е

да си живял

до ангел

във твоето

несъвършенство,

да си докосвал

косите му с цвета

на злато –

да си усещал

сянката

трептяща

на крилата му

и нищо да не си

разбрал от

тишината му,

бълбукаща от

думи неизречени.

Да си седял

на масата,

където ядящият

си само ти, защото

ангелите – те живеят

единствено

от слънчеви лъчи,

от твоя смях,

от твоите сълзи.

Те нищичко

на този свят си

нямат – голи са

и боси, защото

тебе са облекли

в сънищата

звездни,

които са

животът им.

И тихичко

до тебе ангелът

ще гасне, но

ангелите не умират –

те отлитат, когато

дойде времето

за полет

и ти – след ангела –

на твоето

безкрилие

обречен -

все пак ще се

надяваш

някой ден

да се научиш

с крилата му

сънувани

да полетиш!

Явора Стоилова 

(можете да я намерите във Фейсбук - facebook.com/profile.php?id=100022625414178 )


Художник - Василия Стоилова - "Ангелът"

Художник - Василия Стоилова - "Зараждане"


Явора пред творба на дъщеря си





Корици на книга на Явора

ТВОРБИ НА ВАСИЛ СТОИЛОВ:








                        
    Портрет на Пейо Яворов, нарисуван от Васил Стоилов


МОЖЕ БИ

 

Пейо Яворов

 

 

 

И аз сломен попитах - и сломен,
най-после чух! То беше знам, душата,
една вълшебна корда в тишината,
то беше моята душа пред мен,
звучаща тихо: може би...
А слънцето захождаше. В забрава
от страх, попитах - и тогава
аз чух най-тихо: може би.

 

И аз сломен глава на гръд оборих,
но все простях към изгрева ръце,
с надежда в безнадеждното сърце,
и като ехо в себе си повторих,
сломен повторих: може би...
А слънцето се беше скрило вече
и нощ зловеща, близо и далече,
со смях понесе: може би.

 

И аз все чакам! Ето векове
изминаха как гледам в тъмнините.
И все аз чакам! Ето ветрове
до кървав плач ме шибат по очите.
И все повтарям: може би...
Аз чакам слънцето и слънчев блясък,
с очи покрити веч от прах и пясък,
и сляп отдавна! - може би.




Снимки и картини - от личния архив на Явора Стоилова (чрез интернет)

И едно интервю с Явора споделям:

https://rakobg.com/племенницата-на-яворов-явора-стоилов/

*

Тук щеше да завършва тази публикация, но споделям и един цитат от ясновидката Слава Севрюкова накрая, за красива духовна утеха и заради споменаването на яркия символ на Розата, обичана от Явора, както разбрах от неин текст веднъж... И така, ето цитатът от Слава:


"Несмъртна е душата, искрица Вечност е тленността. Смъртта не е по-силна от живота, защото ключът към нея е в него. Тя не го зачерква. Надживяваме я. Умирайки, не изчезваме. Знак на преходност променя съществуването.

Нееднократно се гмурваме в реката на живота, за да се освободим от прашните наслоявания на миналото. ... Коя роза не се въздига от калта? Пътят й - неравно стъбло от бодли. На върха - шепица съхранена нежност с неотразим божествен аромат."



Този фотографски кадър е мой - от Кристина Митева


Най-добри пожелания към всички по повод Новата 2024-та година!


Няма коментари:

Публикуване на коментар